nieuws over motorcross

Red Bull Knock Out uitrijden ??


Wij hebben al diversen jaren ervaring in de WK en Nationale motorcross en Enduro.
De strandrace is een uitputtings- slag voor mens maar vooral voor je machine.
Motoren die niet zijn voorbereid gaan dan ook zeer zeker stuk lopen en dat gaat je in de duizenden euro's kosten ( vastlopers, oververhitting , zand in je motorblok enz..)
dit is allemaal niet nodig als je goed voorbereid bent !


Kijk hieronder voor tips:

Cooling:
Het belangrijkste is dat de motor op de juiste temperatuur blijft en niet aan de kook raakt.
Dit hoeft niet te gebeuren door middel van de juiste koelvloeistof in je koelsysteem, gebruik EVANS vloeistoffen zijn bestand tegen -40°c tot +180°c en een kookpunt van meer dan 180°c dus geen oververhitting en overkoken, zoals bij waterhoudende koelmiddelen.
Je moet het systeem van te voren schoonmaken met Prep vloeistof zodat oude resten koelvloeistoffen of water uit het systeem zijn door het te spoelen met de Prep, daarna vullen met de Powersports en klaar is het , geen oververhitting van je motorblok tijdens de race.
Een tip voor de enduro motoren ( KTM) haal je thermostaat uit je koelsysteem en monteer een SX ( cross) waterslang dan heb je een goede doorstroming en geen vernauwing in je systeem door een thermostaat die alleen maar in de winter zijn werk doet.

Filters - tankinhoud:
Zorg dat je motor beschermd is tegen water en zand , dit is doodsoorzaak nummer 1 voor je motorblok.
Gebruik Twin Air filters en Dust covers en GP covers zodat je dit beschermd hebt en geen problemen geeft.
Het in olieen van je filter is natuurlijk vanzelfsprekend.
Vernieuw deze bij elke heat !
een grote tank erop is natuurlijk als je voor een klassering rijdt een must, Acerbis/ KTM hebben tanken met een inhoud van 9.5 liter, 11.5 liter en 13 liter.
Standaard zit er in een cross tank 7.5 liter, kijk in het reglement van de race hoe het zit met de tank stops en pas daar je tankstop strategie op aan .
Informeer naar onze gebruikte tanks die wij op voorraad hebben en nieuw !

Covers:
Door het strandzand zullen je radiateurs verstopt raken en hun koelcapaciteit verliezen met wel 90% ! Kortom systeem gaat aan de kook en binnen minuten raak je zonder vloeistof en je motorblok loopt vast of koppakking vliegt eruit.
Powersports cooling kan dit probleem aan tot 180°c maar toch is het aan te raden door een Twin Air cover te gebruiken voor over je radiator roosters te monteren.
Ook zijn er diverse Twin Air schuimblokken om ervoor te zorgen dat het zand weg blijft bij scharnierpunten zoals rempook, schakelpedaal en ruimtes waar je geen zand wil hebben.

Afstelling:
Bij een extreme wedstrijd als de Knock Out zal je afstelling van je motor optimaal moeten zijn , dus brandstof , luchtverhouding moet kloppen.
Je motorblok moet in deze extreme toestand dus extra brandstof nodig hebben , dit kan bij carburateur motoren doormiddel van een rijkere afstelling met sproeiers en met de nieuwste injectie motoren doormiddel van een juiste mapping in je ECU.
Dit kunnen wij verzorgen bij JTX Racing door de mapping of carburateur aan te passen en deze te testen op onze Dyno testbank zodat je motor voldoende brandstof krijgt en niet daar op stuk loopt.

Uitlaat systeem:
Zorg natuurlijk dat je aan de juiste DB zit wat geluid betreft ( zie KNMV voorschriften)
Een DB killer houdt veel uitlaat gassen tegen en motorblok zal oververhit raken, dit kan je voorkomen door de juiste killers te gebruiken ( Akrapovic) of door een demper die en aan het geluid voldoet en geen temperatuur vast houdt.
Bij een enduro KTM EXC zit een demper op die ZEKER niet geschikt is voor de Knock Out en gebruik daarom een SX ( cross ) demper.

Banden keus:
Natuurlijk een schoepenband ( Pirelli, Dunlop) monteren , daar heb je in het zand de meeste grip mee en de bijpassende voorband heeft de meeste grip voor zodat je niet weg schuift in de vele bochten die het circuit kent.

Aandrijving:
Zorg dat je ketting droog is en niet inspuiten met plakkende ketting sprays, dit om te ver komen dat je ketting vol loopt met zand en deze strak komt te staan in het zand meestal met een valpartij. Het beste kan je deze als je dit toch wil met een hele lichte smeer vloeistof doen maar beter heel droog laten.
Natuurlijk een tandwiel voor en achter met een moddergroef monteren voor het lossen van overtollig zand.
Leg je ketting op de juiste spanning , liever niet te strak.

Vering:
Je gaat snelheden halen op het rechte stuk van wel 100 tot 140 km/h .
Zorg dat je vering niet te zacht is ( vooral voor) daar krijg je op het rechte stuk last van en je stuur gaat aan het klapperen waardoor je lelijk ten val komt.
In het zand wil je natuurlijk een beetje comfoor hebben maar dat gaat in het zand ook beter met een motor die wat stugger is, de juiste demping is dan heel belangrijk en zorg dat je voorvork niet te diep staat maar wat hoger op rijdt.
Vering is zeer persoonlijk dus zorg dat je deze dan ook van te voren hebt getest op een zand circuit.

Bril:
Heel erg belangrijk is je cross bril , als deze niet naar behoren werkt zal je daar zeer veel last van ondervinden en is een DNF meestal waar het eindigt .
Zorg dat deze goed is geprepareerd doormiddel van een roll off systeem ( ook bij Red Bull op strand GEEN FLIPPERS)
100% heeft een van de grootste roll systemen waardoor je zicht optimaal is en je zeker niet uitvalt daardoor.
Een neusstukje onder je bril of helm is ook geen luxe want je wordt gezandstraald door je voorganger.

Veiligheid:
Een goede protector ( vest) is geen luxe , een valpartij met die hoge snelheden die meestal 5x zo hoog zijn dan een normale race komen best hard aan.
Een neckbrace van Leatt is bij deze hoge snelheden aan te raden.
Zorg dat je motor een goede checkbeurt krijgt zodat je veilig aan de wedstrijd kan deelnemen en je niet met een kapot wiellager
(voorbeeld) van een paar euro je op moet geven in de wedstrijd van je leven en daardoor mee uitvalt, dit is eeuwig zonde want je wil natuurlijk de Red Bull uitrijden.



Aandachtspunten de je ook niet moet vergeten zijn:
- zet je handvaten goed vast ( door strandzand en het knijpen op rechte stuk gaan ze los zitten)
-zorg dat je een tankfilter van Twin Air gebruikt waardoor je bij het tanken ( meestal met haast) geen zand in je tank krijgt.
-Een waterzak met drinken erin is ook geen luxe, je bent tenslotte niet Jeffrey Herlings die heeft het iets gemakkelijker en is beter getraind dan de lokale hobby bob .
-Zorg voor minimaal 2 of 3 klaar gemaakte brillen.
-Bij het wachten voor de start kan het heel koud zijn , gebruik kleding of regenjack tegen regen en kou zodat je niet onderkoeld raakt en je spierpijn en krampen krijgt.
-Smeer je in de morgen al direct in ( je hele lichaam) met een warmte balsem , je spieren blijven dan op temperatuur en dit gaat tegen kramp helpen.
-Bij kou draag Thermo handschoenen van 100% zodat je handen warm blijven.
-Denk niet dat je met een motor die aan zijn onderhoud toe is waar een zuiger aan vervanging toe is dat je daar de Knock out mee uitrijdt, vergeet het maar hierdoor kom je nog aan hogere kosten uit voordat je dit had laten doen , meestal is dan je cilinder, kop enz. ook stuk wat normaal alleen een zuiger had gekost.

JTX racing wil iedereen graag naar de finish van de Knock Out brengen en niet na de race motoren moeten verkopen van klanten die de reparatie niet kunnen bekostigen en de lol er niet meer van inzien.

Wij staan klaar om jullie motor in optimale staat te brengen voor de Knock Out, informeer voor het race klaar maken dit dan op diverse manieren en vaak kan je zelf al best veel zelf doen, het speciale doen wij voor je.
Informeer voor de kosten en voor de onderdelen parts die je nodig hebt, we hebben alles op voorraad en kunnen je daarmee helpen.
Een vrijblijvende onderhoudsbeurt( olie, filters, mapping afstelling) met het afvullen van je cool systeem met Powersports en montage luchtfilter incl covers zit je op € 290,-

Bij elke KTM een voor en achter spatbord sticker GRATIS !!

Strandrace actie:

Pirelli MT 410 schoepenband van € 99,- nu voor € 45,-
Dunlop MX 11 schoepenband van € 119,- nu voor € 75,-
EVANS prep fluid ( cleaner) van € 54.95 nu voor € 46,-
EVANS powersports ( cooling) van € 39.75 voor € 33,-


Verder krijg je van ons een checklist mee zo dat je niets vergeet op D Day !!

VEEL SUCCES !!

Knock-Out-2015-_AYA1074.jpg

overzicht